ŚLUBNE WSKAZÓWKI – WYBÓR SALI WESELNEJ

ŚLUBNE WSKAZÓWKI – WYBÓR SALI WESELNEJ

Kiedy wybraliśmy już datę ślubu rozpoczęliśmy poszukiwania sali weselnej, zespołu i fotografa wraz z kamerzystą. Dlaczego akurat te usługi na początek? Z doświadczenia wiedzieliśmy, że dobre sale, zespoły czy fotografowie potrafią być zajęci na 2, nawet 3 lata przed danym terminem. Stąd też to były nasze priorytety. 

 

Od czego zaczęliśmy wybór sali? 

Po pierwsze chcieliśmy by nasza sala znajdowała się blisko naszych domów rodzinnych. Tak się składa, że z Bartoszem pochodzimy z jednej miejscowości i rozpoczęliśmy poszukiwania sali w promieniu 30 km. Kilka sal braliśmy pod uwagę i zaczęliśmy poszukiwania.

Często wykorzystywana jest zasada, że wesele (jak i ślub) odbywają się w rodzinnych stronach Panny Młodej. Decyzja zależy od Was 🙂 

Spisaliśmy wszystkie możliwe sale i zaczęliśmy dzwonić w celu dopytania o terminy, które nas interesują. Okazało się, że bardzo dużo sal miało „nasze terminy” wolne, więc zaczęliśmy oglądać sale na żywo. 

 

Było wcześniej kilka kwestii, które sobie ustaliliśmy na co zwracamy uwagę i tak:

  1. Wielkość sali + klimatyzacja – nasze wesele było przewidziane na 100-120 osób, chcieliśmy więc, żeby sala nie była za duża, ani za mała. Dodatkowo warto dowiedzieć się czy w sali jest DZIAŁAJĄCA klimatyzacja, szczególnie jeśli planujecie mieć wesele w sezonie wakacyjnym. 
  2. Klimat wesela. Chodzi o to czy chcecie mieć dekorację sali w stylu glamour, rustykalnym czy też swoje propozycje. U nas stworzyła się mieszanka, która miała pasować do naszych muzycznych pasji 🙂 Nie każda sala pasuje do wszystkich dekoracji, więc warto wziąć to pod uwagę.
  3. Cena i możliwość organizacji poprawin. My wiedzieliśmy od zawsze, że poprawiny będziemy chcieli mieć, to zostawało bez dyskusji. Warto zapytać jaki jest koszt poprawin, czy liczy się od osoby czy jest jedna cena za ten dzień. Dodatkowo warto zwrócić uwagę na koszty ukryte: czy płacimy dodatkowo za owoce, ciasta, kawy i herbaty, obsługę kelnerską, wiejski stół. My dowiedzieliśmy się wszystkiego wcześniej, dlatego mogliśmy wyliczyć co się bardziej opłaca 🙂
  4. Ustawienie stołów. Interesowało nas ustawienie gości przy długich stołach. Dlaczego? Tak jak pisaliśmy w innych postach, mieliśmy doświadczenie w graniu na weselach i pomimo tego, że ustawienie gości przy stołach okrągłych wygląda przepięknie, niestety często rodzina była niejako „podzielona”. Oczywiście nie jest to regułą – my postawiliśmy na pomieszanie rodziny przy długich stołach 🙂 Pamiętajcie również, żeby sprawdzić ustawienie krzeseł – u nas okazało się, że pomimo sporej przestrzeni, krzesła były ciasno ułożone, i jak chcieliśmy już coś zmienić to nie dało rady – obsługa nie podjęła się tego, mówiąc, ze nie mają więcej obrusów :/ Długa historia 🙂 
  5. Akustyka sali – najlepiej gdy w sali mamy dużo drewna (podłoga, kolumny, podwieszenie sufitu), wówczas dźwięk się pięknie wchłania i co za tym idzie muzyka zawsze brzmi świetnie. 
  6. Podłoga. Komu z nas zdarzyło się kiedyś przewrócić podczas wesela lub poślizgnąć? Nam nie jeden raz 😀 Dlatego wiedząc, że winowajcą całej tej sytuacji często były płytki podłogowe, wiedzieliśmy, że szukamy sali z parkietem (drewno). Mieliśmy tez okazję oglądać przepiękne sale całe z drewna, z podłogą z cegły (!), która była tak tępa, że działało to podobnie jak przy płytkach, a w dodatku buty (a w sumie bardziej podeszwy) po jednej nocy tańczenia do wymiany 🙂 
  7. Jedzenie i obsługa. Najlepiej jakbyście mieli możliwość spróbowania jedzenia wcześniej. Warto dopytać również czy ten sam kucharz będzie na weselu. My już na początku skreśliliśmy kilka sal ze względu właśnie na jedzenie. Począwszy od możliwości zmiany w menu po ogólną obsługę. O czym mowa? Były sale, które potrafiły talerze po obiedzie wymienić dopiero po północy (!) co totalnie nie mieści nam się w głowie. Kolejna rzecz to sprawdzenie kuchni. Ktoś sobie pomyśli „po co?”. Tak się składa, że mama Bartosza jest technologiem żywności i pracuje na co dzień „z jedzeniem”. I tutaj zasada nr 1 – jeśli w kuchni widzisz muchę to znaczy, ze jest pełno bakterii i kucharz nie zwraca na to uwagi, a dodatkowo prawdopodobnie nie jest tam zbyt czysto. Jedzenie tym samym może być zepsute, mogą być różne wyzwania podczas wesela. 
  8. Obsługa raz jeszcze. Warto zobaczyć na innym weselu jak pracuje obsługa. Ile osób przypada na jednego kelnera? Czy wyglądają schludnie, czy są mili, czy można z nimi ustalić różne rzeczy? My generalnie z obsługi byliśmy zadowoleni, chociaż było kilka rzeczy niedopuszczalnych i teraz wiemy, że raczej wybralibyśmy inną salę ze względu właśnie na obsługę. Bardzo ważne, żebyście WSZYSTKIE ustalenia mieli zapisane na umowie – wówczas można wszystko egzekwować. U nas takie rzeczy jak woda z mięta i cytryną (które dowieźliśmy wcześniej) czy kubełki z lodem na alkohol nie były wystawione (dla niektórych mało istotna rzecz, dla nas ważna), gość od roznoszenia napojów spał podczas wesela itp. Później egzegwowaliśmy wszelkie niedogodności. No i co najgorsze… rozdawaliśmy prezenty gościom w postaci perfum z naszą naklejką i karton, który pozostał schowany w kuchni z 20 sztukami zniknął… nikt oczywiście się nie przyznał 🙂 
  9. Miejsce dla usługodawców. Od razu ustaliliśmy gdzie mogą usiąść nasi usługodawcy, sprawdziliśmy scenę dla zespołu, ilość gniazdek itp oraz ustaliliśmy kilka zasad min.: jedzenie dla usługodawców najpierw. Dlaczego? Oczywiście nie są to najważniejsze osoby na weselu, ale z doświadczenia wiedzieliśmy, że np. zespół rozpoczynając przerwę nie miał jedzenia, w momencie kiedy już jedzenie przyszło – przerwa się kończyła. Tak wiem, zespół nie jest od tego, żeby jeść na weselu, ale kto chciałby pracować w głodzie? Praca na weselach nie jest prosta, więc mogliśmy chociaż w ten sposób pomóc. 
  10. Menu dla dzieci i usługodawców – warto dowiedzieć się co jest w cenie, bo czasami okazuje się, że usługodawcy dostają jeden posiłek – nie da się tak funkcjonować na pełnych obrotach przez 10 ( a nawet w przypadku fotografa i kamerzysty 14) godzin. 
  11. Ogródek, taras. Chcieliśmy, aby nasi goście mogli sobie swobodnie wychodzić na dwór, żeby ochłonąć, dlatego zależało nam, żeby przed salą było miejsce na tego typu wyjścia. Szczególnie jeśli jest ciepło (u nas był to wrzesień, więc pogoda idealna) – dzieci mogły pobiegać na zewnątrz, dorośli porozmawiać przy papierosie lub po prostu ochłonąć 🙂 
  12. Miejsce na stół wiejski / słodkie / owoce. My mieliśmy osobną przestrzeń połączoną z salą na takie atrakcje. Ostatecznie okazało się, że było to najbardziej ruchliwe miejsce 😀 Kawa, herbata, słodkie, alkohol – wszystko było tam, więc każdy jak chciał, to zwyczajnie podchodził i korzystał. Wg mnie super opcja. 
  13. Wielkości dań / potraw. Warto się dowiedzieć jak dużo na jedną osobę jest jedzenia. Niestety do tej pory gdzieniegdzie panuje zasada, że „idę na wesele, żeby się najeść i napić”. Słabo jak goście wyszliby głodni z wesela 🙂 My posiłki mieliśmy co 2-2,5 h, przy czym na stole zostawały tez wcześniejsze potrawy i cały czas był otwarty kącik z owocami i słodkim. Postanowiliśmy np. zatrudnić panią z owocami i fontanną czekolady, bo wcześniej na tej sali taca z owocami skończyła się w dwie godziny 😀 – wiedzieliśmy, że to, co sala zaproponowała to za mało. 
  14. Dekoracja. Co jest w cenie, a co nie? Niektóre sale każą sobie dodatkowo płacić za białe serwetki, wazony, obrusy, pokrowce na krzesła… nie dajcie się zwariować. W standardzie powinny te rzeczy być w cenie – chyba, że chcecie coś wymyślnego. My akurat mieliśmy motyw muzyczny, więc dużo gadżetów było od nas, resztę zapewniła nam firma dekorujący salę. 
  15. Oświetlenie. Czy można manewrować światłem? Super jeśli na parkiecie jest trochę ciemniej niż przy stołach – wówczas zespół, który ma światła może wykazać się i efekt jest naprawdę super. My tak mieliśmy, dodatkowo też dokupiliśmy sobie oświetlenie sali, dzięki czemu całość wyglądała naprawdę fajnie. 
  16. Parking – powinien być duży, tak by spokojnie pomieścić wszystkie auta. 
  17. Przywitanie Pary Młodej – do ustalenia. Czy robią to rodzice czy obsługa?
  18. Pomieszczenie na napoje / alkohole. Warto, żeby było blisko sali, zamykane na klucz, fajnie jakby była opcja schłodzenia alkoholi. 
  19. Nocleg dla gości. Jeśli macie gości spoza Waszego domu rodzinnego, warto o to zadbać. Najlepiej gdyby w jednym budynku była możliwość noclegu. 
  20. Pokój dla Pary Młodej. Wiadomo, trzeba gdzieś zostawić rzeczy i przespać się po weselu. Sprawdźcie czy pokój jest schludny, czy jest łazienka itp. W pokoju też często znajduje się sejf na prezenty – zwróćcie na to uwagę!
  21. Toalety. Przynajmniej dwie na 100 osób, w różnych miejscach. Nie ma nic gorszego jak kolejka do toalety podczas wesela. Warto tez zwrócić uwagę na czystość i wietrzenie (czy jest okno itp.). 

To nasze przemyślenia na temat sali – każdy z Was ma pewnie swoje doświadczenia i rzeczy, na które zwracacie uwagę. Mamy nadzieję, że ten wpis może pomóc Wam lub zainspirować Was 🙂 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Powrót do góry